Kategorier
Semester

Semesterinplacering klar

Semesterinplaceringen är nu färdig och publicerad på intranätet.

Seko godkände inte det första förslaget då vi hade medlemmar som fått semester utlagt vecka 22 trots att de sökt samtliga övriga alternativ som i sin helhet låg i juni-augusti före.

Arbetsgivaren har korrigerat detta efter Sekos påpekande.

Medlemmar som frivilligt sökt v22 som ett av alternativ 1-9 kan ha fått det och ska då enligt kollektivavtal kompenseras med 1400:- i ersättning för måndagen som ligger i maj.

Kategorier
Avtalsrörelse

Avtalsdelegationen informerar: Avtalsnytt #6

Efter ett långt uppehåll med fullt fokus på Coronapandemin har avtalsförhandlingarna nu startat igen.

Med mindre än två månader kvar till dess att avtalet löper ut har Arriva Sverige valt att hyvla drygt 240 anställda, tågvärdar och lokförare. Bolaget har gett våra medlemmar på Pågatåg ett ultimatum – gå ner i arbetstid och acceptera sämre villkor eller bli av med jobbet. På avtalskonferensen i januari valde Spårtrafikbranschen att prioritera kampen mot hyvling och Sekos förhandlingsdelegation står självklart enade bakom detta krav. Om vi accepterar arbetsgivarnas skamlösa fasoner på Pågatåg, vilka står då på tur? Vems jobb hamnar under galgen nästa gång? Hyvling är ett hot mot alla medlemmar i hela branschen!


Trygghet är ett centralt tema för oss i denna avtalsrörelse. Vi behöver säkra upp lokala avtalsvillkor, inte minst vid upphandling. Genom att trygga våra villkor kan vi skapa bättre förutsättningar för upphandlingarna. Vi vill skapa en schysstare konkurrens genom att begränsa möjligheterna för en osund press på våra villkor. Sekos medlemmar ska inte betala för oseriösa arbetsgivares underbud.

Samtidigt behöver vi öka möjligheterna till återhämtning inte minst samband med lediga helger och fortsätta arbetet mot hot och våld. Alla ska kunna känna sig trygga och säkra på jobbet.

En annan sak som är bra att känna till är att arbetsgivarnas organisation Svenskt Näringsliv har varit ute och krävt noll kronor i löneökning. Det är vad arbetsgivarna tycker att vi förtjänar efter att hållit igång landet under pandemin. Vi saknar ord…

Frågorna vi har framför oss är lika stora som de är viktiga. I vissa av dem står branschens framtid på spel. Vi är redo att ta fajten, tillsammans med dig och alla andra medlemmar i Seko. Din hjälp att rekrytera fler medlemmar och hålla igång snacket ute på arbetsplatserna är ovärderligt.

Tillsammans är vi starka!

Hälsningar
/Förhandlingsdelegationen för Seko Spårtrafik

Kategorier
Allmänt

Stoppa hyvlingen på Pågatågen!


Seko Klubb Västtåg vill uttrycka vårt fulla stöd till våra kollegor på Pågatågen. Arriva Sverige som fått i uppdrag att köra den upphandlade trafiken har under lång tid försökt pressa undan villkor och löner i det lokala avtalet. I dagarna meddelade Arriva Sverige att de avser hyvla de heltidsanställda lokförarna och tågvärdarna. Istället erbjuder företaget 80%-tjänster på branschavtalets villkor, vilket innebär betydande lönesänkningar för våra kollegor. Den som tackar nej till detta riskerar att bli uppsagd. 


Skulle Arriva få sin vilja igenom skulle det hota lokala avtal och villkor i hela branschen.


Till våra kollegor i Skåne säger vi; Håll ihop och håll ut! Ni har alla järnvägsanställda bakom er!

Kategorier
Okategoriserade

Rapport MBL 19 § 2020-09-16

Medbestämmandelagen 19 § innebär skyldighet för arbetsgivaren att informera de fackliga organisationerna om hur verksamheten utvecklas och riktlinjerna för personalpolitiken.

Affärschef Helena Isaksson informerar:

10 stycken nya lokförare börjar utbildning v.44. De kommer hamna i Göteborg, Lidköping, Nässjö och Falköping.

YH-utbildningarna har minskat kravet på antal LIA-timmar vilket väcker frågor om hur ”färdiga” förarna är när de börjar sin anställning. Bolaget är angelägna om att urval och utbildning fungerar på YH-skolorna.

Det är utlyst ett vikariat på turkonstruktion, samt en tjänst vardera på PPL kort respektive lång.

Ny CS i Göteborg är tillsatt och ersätter Christine som går till SJ Öresund. Den nya CS börjar 1 oktober.

TIC kommer fr.o.m. 1 oktober bemannas fullt ut av SJ Götalandståg då Trafikverket har dragit sig ur projektet. TIC i nuvarande form kommer stängas 17 januari, bolaget undersöker möjligheterna att fortsätta med trafikinformation i någon form efter det.

Påstigningskontrollerna kommer fortsätta under hösten. Upphandling gällande biljettkontrollen överklagades av Securitas som fick rätt i Förvaltningsrätten vilket innebär att en ny upphandling måste göras av Västtrafik.

Sjukskrivningar och VAB har ökat markant under de senaste veckorna, företaget undersöker med hjälp av Previa om SJ Götalandståg är särskilt drabbat eller om det är ett mönster som finns i andra företag också. Första veckan i september förekom inställda tåg på grund av personalbrist, i övrigt har personaltillgången varit god.

SJ Öresundståg ska vara igång med Rapid när SJ tar över trafiken vid tidtabellskiftet. Resurser är flyttade för att få allt på plats där. Inga besked finns gällande ”go live” för vår del.
SJ Ö ska också in i VGJ-huset vid tidtabellsskiftet. Det rör sig om en plats på administrationen och c:a 30-40 lokförare/tågvärdar. Ungefär 4-5 stycken kommer enligt uppgift ha rast i Göteborg samtidigt. Det pågår arbete med att göra plats för dem i våra lokaler.

Ekonomichef Claes Carlund informerar:

Västtrafik har stora problem med intäktsbortfall. Dels har resandet gått ner kraftigt, men det är dessutom ännu färre som betalar. Västtrafik räknar med att intäktsbortfallet motsvarar ungefär 1 miljard under 2020. Det innebär att alla extra satsningar som var planerade under 2021 uteblir. Extra satsningar som redan körs (t.ex. tåg Varberg-Göteborg) påverkas däremot inte utan ligger kvar. Neddragningar från Västtrafik kan vara möjliga, men det är oklart vad och om det kommer påverka oss.

Synligheten har gått ner under året. Även om vi inte viserar biljetter är det viktigt att vi är synliga ute i tåget, det påverkar våra incitament. Mystery shoppers är ute igen efter en paus under våren.

Trafikchef Michael Lindskog informerar om T21 och fordonsläget:

Trafiken kommer påverkas av ett stort antal banarbeten 2021. Byggen runt Olskroken påverkar trafiken runt Göteborg. Tågen på BJ-banan kommer vända i Gamlestan/Agnesberg medan tågen på Västra Stambanan kommer omledas via Kville till centralen. Eventuellt upplägg med två förare för att snabba på vändningarna.

Bohusbanan skulle ursprungligen stängas av hela perioden vecka 14-40, men bygget av station Brunnsbo är inställt och Bohusbanan berörs nu endast under v. 26-28.

Hr-Bs stängs av helt v. 30-49. Bs-Vb stängs av helt v. 32 och in avstängningen fortsätter under T22.

Totalt kommer vår produktion (körda tåg) att minska med 5%.

Vänersborg-Älvängen kommer slås ihop för avgångar efter kl. 22 och på söndagar (enligt samma upplägg som tidigare bara har körts under sommaren).

Vi har långtidsavställda Y31 och Regina på grund av bl.a. påkörda träd och bilar. Fordonstillgången är annars god.

Inget ny information finns gällande de nya fordonen.

Kategorier
Allmänt

Påminnelse: sök FP-dagar innan 31 maj

Enligt gällande avtal om hantering av FP-dagar (se nedan) ska ledighetsansökan på Xpider lämnats in senast 31 maj för att ha möjlighet att påverka placeringen av fridagar under hösten. Lämnar man inte in önskemål kommer FP-dagarna läggas ut av planeringen, i första hand där de har legat på nycklarna under våren. Detta gäller för alla som arbetar sin fulla tjänstgöringsgrad, med undantag för grupp 711 (nattgrupp) och 8/6-grupperna.

För personal som arbetar intermittent/koncentrerad deltid (dvs med %-dagar, t.ex. vid föräldraledighet eller motsvarande) kommer dagarna läggas ut av planeringen.

Kategorier
Arbetsmiljö

Nominera till skyddsombud!

Vi behöver fler skyddsombud i Göteborg, både förare och ombord, samt ett skyddsombud för tågvärdar i Uddevalla. Som skyddsombud företräder du dina arbetskamrater i arbetsmiljöfrågor, arbetar för en bra arbetsmiljö och bevakar att det finns skydd mot ohälsa och olycksfall i arbetet. Vill du veta mer om uppdraget, prata med en facklig företrädare eller ett skyddsombud.

Seko uppmanar nu våra medlemmar att inkomma med nomineringar. Fråga en kollega du har förtroende för och som du vill företräder dig!

Tänk på att den du nominerar ska vara medlem i Seko och ha tackat ja.

Nomineringsstopp är fredag 29/5. Fyll i blanketten nedan och skicka in eller lämna i vår brevlåda i Göteborg.

Kategorier
Arbetsmiljö

Skyddsombudsstopp på Västtågen

SKYDDSOMBUDSSTOPP FRÅN OCH MED 2020-05-06 KL 09.00

Skyddsorganisationen gjorde den 9 april en riskanalys med anledning av smittrisk Coronavirus och Covid-19 med fokus på tågvärdar tillsammans med arbetsgivaren. Där framkom ett antal höga och allvarliga risker som måste åtgärdas för att tågvärdar ska kunna arbeta säkert ombord.

Vi har tillsammans med arbetsgivaren försökt få fram en bra och säker arbetsrutin, främst gäller det att spärra platser på tåget för att skapa ett större säkerhetsavstånd mellan tågvärd och kund.

Skyddsorganisationen har lämnat in ett förslag med spärrade platser till arbetsgivaren och ställt ett krav på att alla tåg i SJ Götalandstågs område skall ha uppmärkta spärrade platser senast 2020-05-06 kl.09.00.

Om tåget inte har spärrade platser vid utsatt tid så träder skyddsombudsstoppet i kraft vilket då innebär att:

  • Tågvärden får inte gå/röra sig i tåget, utan får endast uppehålla sig vid bakersta dörrparet för avgångsprocedur och sedan vistas i bakhytt. Biljettmaskiner får ställas in före resenärer kliver ombord och efter att de klivit av tåget.

Var extra noga med att göra tydliga utrop. Det är av stor vikt att resenärer vet var de kan få tag i tågvärden vid akuta situationer. Ha gärna om möjligt hyttdörr öppen när du vistas i bakhytten.

Observera att detta är ett skyddsombudsstopp och måste följas.

Har du några frågor kontakta gärna något av dina skyddsombud.

Med vänliga hälsningar

Skyddsorganisationen SJ Götalandståg

Kategorier
Avtalsrörelse

Avtalsnytt #5: Prolongering klar!

Kategorier
Allmänt

Angående inhyrning från SJ AB

Seko Västtåg har förhandlat gällande inhyrning av åkandepersonal från SJ AB.

Vårt krav var att inhyrd personal inte ska arbeta till sämre löner och villkor än de vi normalt har i SJ Götalandståg. Förhandlingarna avslutades i oenighet. Seko har begärt central förhandling i frågan.

Vi hänvisar till arbetsgivaren för övriga frågor gällande detta. Vi välkomnar givetvis våra kollegor från SJ AB och hoppas på en lösning i tvistefrågorna.

Kategorier
Avtalsrörelse

Förhandlingsdelegationen informerar: Avtalsnytt #4

Coronaviruset har lamslagit hela världen och nu är det fokus på att rädda jobben 0ch begränsa smittspridningen i samhället. Fack och arbetsgivare inom industrin insåg allvaret och beslöt att prolongera (förlänga) sitt avtal med sju månader, till den 31 oktober i år.

Ett klokt beslut under rådande omständigheter.

Under två veckor har vi försökt teckna en motsvarande uppgörelse med Almega Tågföretagen, utan framgång. Vi vill att det centrala avtalet och samtliga lokala avtal förlängs till hösten. Särskilt viktigt är avtalen för Krösatåg och Pågatåg. Enligt uppgörelsen i avtalsrörelsen 2017 löper bundenhet till dessa avtal ut den 30 april 2020.

Seko vill att de lokala och de centrala avtalen fortsätter att löpa parallellt, precis som idag. Almega har avvisat detta förslag.

Almega föreslår att de lokala avtalen löper ut 30 april medan det centrala avtalet fortsätter att gälla i sju månader till. De lokala villkoren skulle enligt Almegas förslag försvinna helt och hållet. Från Sekos sida är detta en oacceptabel lösning.

Samhället befinner sig i kris, människors liv står bokstavligt talat på spel och ekonomin är hotad. Vi vill kunna lägga 100 % fokus på att parera effekterna av Coronapandemin. Vi vill hjälpa våra medlemmar och arbetsgivarna igenom krisen. Sverige behöver tågbranschen. Därför vill Seko förlänga avtalen rakt upp och ner. Alla olösta frågor får förbli olösta till i höst när vi tar tag i dem igen.

Att Almega i stället för att vara lösningsorienterade under dessa tider med stor oro agerar som de gör är både chockerande och provocerande. Nu tvingas vi istället lägga både kraft och energi på att lösa ett problem som inte ens borde dykt upp. Det är frustrerande. Vi återkommer med mer information så snart vi vet mer.

Till dess, håll huvudet högt och känn stolthet i det faktum att utan Sekos medlemmar stannar Sverige. Vi kommer att greja det här, tillsammans! Hjälp oss att bli ännu starkare genom att rekrytera en kollega redan idag. Skicka ett sms med ordet Seko och kollegans namn och mobilnummer till 71350 så ringer vi upp och hjälper personen att gå med.

Tillsammans är vi starka!

Hälsningar
/Förhandlingsdelegationen för Seko Spårtrafik