Fackligt-politiskt

Årsmötets uttalande mot förändringar av strejkrätten

Följande uttalande antogs av Seko klubb Västtåg på årsmötet 2 mars:

Utredningen om begränsad strejkrätt och utvidgad fredsplikt är ett rent beställningsjobb från Svenskt Näringsliv till Sveriges regering. Skulle utredningen dessutom leda till de förändringar som företagsägarna kräver innebär det allvarliga inskränkningar av grundlagsskyddade fackliga rättigheter.

Utan strejkrätten tappar vi arbetarrörelsens viktigaste vapen och det sker ytterligare en maktförskjutning som gynnar företagen. Därför är det viktigt och bra att Sekos förbundsledning så tydligt uttalat sig mot alla inskränkningar. Det vill vi stödja i både ord och handling.

Om riksdagen lägger fram ett lagförslag som innebär inskränkningar i strejkrätten uppmanar vi förbundsledningen att utlysa politisk strejk. Den politiska strejken är en grundlagsskyddad demokratisk rättighet som ger oss makt och möjlighet att skicka ett tydligt budskap till riksdag och näringsliv. – Utan oss stannar landet! – Rör inte strejkrätten!