Kategorier
Okategoriserade

Seko Västnytt #3 2022

Kategorier
Löner

Lönerevision klar

Seko har nu enats med SJ Götalandståg om årets lönerevision. Vi har prioriterat att få ut mer än avtalets 1,8% i slutstegen för lokförare och tågvärdar vilket vi lyckats med genom att använda delar av potten från de första två lönestegen samt utbildningslönerna. Vi har också säkerställt att alla utgående löner inklusive avräkningsbara tillägg har genererat till potten.

Ett återkommande mönster i våra lokala lönerevisioner är att SJ Götalandståg gör väsentligt andra bedömningar än Seko av vad som är en bra och rättvis fördelning och att man gärna vill använda stora delar av lönepotten som genereras av tågvärdarna till att höja lokförarlöner och vissa fasta tillägg. Den här förflyttningen tvingas vi varje år ägna stor kraft åt att bromsa och det är också mycket svårt att komma framåt i andra frågor.

I år var vi mycket nära att förhandlingarna avslutades utan att vi nådde en överenskommelse men kunde slutligen nå fram till ett resultat som var möjligt för oss att acceptera.

Nedan redovisas nya löner från och med 2022-05-01. Individuella löner meddelas av lönesättande chef.

Tågvärdar:
S87 22 407 kr
S88 27 280 kr
S89 29 782 kr
S80 32 184 kr
Lokförare:
S97 22 457 kr
S98 31 879 kr
S99 34 093 kr
S90 40 227 kr

Fasta tillägg:

Körlärare: 1 734 kr
Instruktör: 5 180 kr
Koordinerande instruktör: 6 142 kr

Kategorier
Löner Turlistor och nycklar

Information maj 2022

Lönerevision

Försök att finna en lösning gällande årets lönerevision gjordes under förra veckan (v.19). Sekos prioritering är att vi inte ska förflytta pengar som en yrkesgrupp genererar och ge den till en annan. Vi är inte heller överens hur satsningar i enskilda fasta tillägg ska göras. Frågorna är fortfarande inte lösta.

Årets lönerevision omfattar 1,8% som man använder när man ska beräkna potten.

Revisionsdatumet är den 30 april.

Schemamodellen löper på under sommaren

SJ Götalandståg har efter diskussioner med Seko beslutat att inte göra några förändringar gällande schemapublicering under sommaren.

Det innebär att alla, bortsett från personal som idag går på skubb/råskubb, även under sommarmånaderna kommer få definitivt tjänstgöringsbesked senast den 15:e månaden innan.

Vi arbetar vidare för längre framförhållning med målsättningen att kunna få stabila scheman med god framförhållning under hela året.

Kategorier
Löner

Information om löneförhandlingar 2022

Seko har inlett förhandlingar med SJ Götalandståg gällande årets lönerevision. Förhandlingarna omfattar Sekos medlemmar som är anställda på SJ Götalandståg, det vill säga både Västtågen och Krösa ”Nord”.

Löneutrymmet i år är 1,8% att fördela med en låglönesatsning för löner understigande 26 805 kronor.

Seko vill se att slutlönestegen prioriteras för lokförare och tågvärdar och att fördelningen görs inom respektive yrkesgrupp. Vi tycker inte att våra medlemmar som är tågvärdar ska finansiera lönehöjningar för lokförare.

Vi yrkar också på att samtliga tillägg räknas upp med avtalets 1,8%.

Gällande medlemmar med individuella löner så inväntar vi förslag från arbetsgivaren. De som har individuell lön kommer kontaktas av oss för att bistå med underlag inför förhandlingen.

Ansvariga för årets förhandlingar är:

Seko Västtåg:                        

Alexander Weinfors 0700029581

Christina Levinsson 0700029958

Seko Krösatåg:   

Catrin Fredriksson 0762097968

Kategorier
Allmänt

Seko Västtåg kräver rätt till heltid

Kategorier
Turlistor och nycklar

Övergångsperiod när IVU införs

Seko och SJ Götalandståg har idag enats om schemahanteringen under en övergångsperiod till den 31 januari, detta i samband med bytet till IVU som planeringssystem. Vi hänvisar till arbetsgivarens information på intranät/e-post för en mer detaljerad beskrivning.

För Seko var det avgörande att inriktningarna behålls för de som idag går på en riktad grupp och att vi inte hamnar i en situation där all personal ska gå på skubben under en längre period. Vi kommer nu sätta fullt fokus på vad som händer efter 31 januari 2022. Alla tankar och synpunkter om det finns möjlighet att ta upp på medlemsmöten som kommer hållas på samtliga åkstationer under V 42.

Seko och ST har även begärt att arbetsgivaren till nästa inbokade tillfälle den 11/10 kommer med förslag på hur turändringar ska meddelas framöver. ”2h-regeln” som infördes som en åtgärd under pandemin kan nu inte göras permanent utan att det finns några riktlinjer och ramar att förhålla sig till.

Kategorier
Turlistor och nycklar

MBL om sommarturer och höst i Borås

Vi hade den 10/6 MBL §11-förhandlingar gällande turlistor och scheman för sommarperioden samt hösten i Borås, som får stora förändringar på grund av avstängningarna.

I sedvanlig ordning är det ett stort antal banarbeten under sommaren vilket gör att turerna kommer se olika ut under olika perioder. Vecka 26-28 har vi avstängningar G-Snu, G-Gas samt att endast pendeltågen kommer gå G-A. Alingsåspendeln leds in till centralen via Kville och kommer bemannas med 2 förare P-G för att underlätta vändningen. V28 börjar Vänersborgstågen och vissa Älvängenpendlar gå in till G. Samtidigt startar ”sammanslagningen” av pendel- och regionaltåg på BJ-banan. V29 stängs Hr-Bs av och V 31 Bs-Vb. V32 återgår Vänersborgs/Aletrafiken till ordinarie upplägg och V33 är järnvägssommaren officiellt slut.

Vad gäller själva turerna så förhandlar vi grundplaneringen som utgår från V29:s turer. Flertalet av förändringarna som föreslogs av våra turlisteombud hade inarbetats i turerna och med detta godkände vi förslagen. Tur 9000 i Lidköping, som är en särskilt lång överliggningstur, ska planeras ut max en gång per person och vecka i långtiden om man inte kommer överens om något annat.

Vad det gäller hösten i Borås begärde vi att den förhandlingen skulle ajourneras i inväntan på att en arbetsbeskrivning på plattformstjänsterna ska tas fram och att en riskbedömning av arbetet ska ske. Vi hade dock konstruktiva diskussioner om lösningar för schemaläggningen och vi tror att vi kommer uppnå en bra lösning utifrån förutsättningarna. Vi återkommer med detaljerna när förhandlingarna är formellt avslutade. Informationen kommer i första hand via de lokala ombuden i Borås.

Kategorier
Avtalsrörelse

Lönerna klara

Förhandlingarna om nya löner från 1 december 2020 till 30 april 2022 är nu klara. Den nya lönen, samt retroaktiv lön från 1 december, kommer betalas ut på junilönen. Medlemmar med individuell lön kommer få besked om sin nya lön av sin chef. Protokollet skrevs under den 25 maj.

Seko hade inför förhandlingarna ett mål om att uppnå helt lika tarifflöner oavsett facklig tillhörighet. Om vi inte kunde hitta en för bägge parter acceptabel lösning på det ville vi i andra hand låsa löneskillnaden* till vissa lönesteg för att så långt som möjligt ha samlade lönesteg. ST valde dock att begära separata förhandlingar och göra en egen fördelning i stället.

Seko har enats med arbetsgivaren om att prioritera slutlönestegen för både lokförare och tågvärdar. Vi har också enats om att skjuta till kostnaden för lokförarnas registeravgift i grundlönerna, vilket innebär att den nu är inarbetad i lokförarnas lönesteg fullt ut.

Lönepotten har beräknats på en löneökning på 2,9% 2021 vilket innebär 1,8% 2022. Det avviker från det centrala avtalets 2,7% respektive 2,0%.

Nya löner presenteras nedan:

Tågvärdar:

S87 22 407
S88 27 000
S89 29 351
S80 31 600
Timlön (GFL) 38h/v 194,47 kr/h

Lokförare:

S97 22 457
S98 31 555
S99 33 655
S90 39 453
Timlön (GFL) 38h/v 240,96 kr/h

*Löneskillnaderna uppstod då Seko ville göra det dyrare för bolagen i branschen att välja timanställningar i stället för fasta anställningar. Detta genom att timlönen beräknas på genomsnittligt förtjänstläge (GFL). ST och SRAT gavs nyligen möjlighet att ge sina medlemmar tillgång till Loss of license-försäkringen genom att avstå dessa löneskillnader vilket endast SRAT accepterade.

Kategorier
Avtalsrörelse

Lönerevision

Vi har äntligen fått underlag och bud från SJ Götalandståg gällande befattningslönerna. Vi kan konstatera att vi i nuläget verkar stå långt ifrån varandra.

  • Löneskillnaden mellan förbunden är inte löst.
  • Vårt förslag gällande registeravgiften för lokförare är obesvarat.
  • Arbetsinsatsen från våra tågvärdar, som varit i frontlinjen under pandemin, måste värderas högre.

Seko kommer lägga ett eget motbud inom kort.

Kategorier
Turlistor och nycklar

Förutsättningarna för övergång till Rapid/IVU 2021 klara

Seko har enats med SJ Götalandståg om hur en övergång till Rapid/IVU under 2021 ska hanteras.

  • Tidpunkt för start är inte klar men förväntas bli under senare delen av året.
  • Fridagar inkl 0-dagar ligger kvar året ut enligt befintliga fridagsplaner.
  • Inriktning tidig/sen/blandad/skubb läggs in i systemet utifrån den inriktning gruppen man går på idag har. Gäller även ytterstationernas ”mjukt” riktade grupper.
  • Nattgrupp godkänns året ut med en avstämningstid på 32 timmar. Diskussioner om ett nytt avtal för nattarbete ska påbörjas snart.
  • Parterna fortsätter diskussioner om förhandlingsordning och samverkansformer i det nya systemet som inte kommer bygga på årsvis fastställda scheman.
  • Lokala chefer och skyddsombud ska identifiera risker kopplade till systembytet och schemaläggningen utifrån förutsättningarna på respektive åkstation.

Hantering av gruppval T22

Tre alternativ presenterades:

  • Inget nytt gruppval. Låter den befintliga inplaceringen löpa på med möjlighet att kunna byta.
  • Nytt gruppval avseende inriktning och fridagsplan, enligt dagens principer.
  • Nytt gruppval utifrån schemamodellen (Grupp 1 eller 2 samt inriktning).

Vi kommer kallas till fortsatt diskussion kring detta.