Kategorier
Okategoriserade

Information gällande ”schemaändringskorridoren”

Den 1/5 träder en ny lokal reglering av schemaändringar i kraft. Nedan kommer information gällande den. 

Som en del av avtalsrörelsen 2023 kom Seko och Almega Tågföretagen överens om att införa en ny modell vid turändringar, ”schemaändringskorridoren”, som skulle ersätta tidsförskjutningstilläggen i de lokala avtalen.

På SJ Götalandståg började vi diskutera kring de nya avtalsskrivningarna med SJ i höstas och stod då ganska långt ifrån varandra.

-Vi har haft flera extra styrelsemöten för att verkligen kunna stöta och blöta alla frågor. I korthet har vi haft tre alternativ att ta ställning till – att gå in på de centrala skrivningarna, att behålla nuvarande modell men med ett förhöjt tidsförskjutningstillägg eller att anpassa modellen med schemaändringskorridor till en lokal lösning på SJ. Vår bedömning var att den lösning vi till slut kommit fram till kommer vara enklare att förstå för våra medlemmar och kommer innebära en högre ersättning vid turändringar i nästan alla fall än både det centrala avtalet och eventuella lösningar med höjda tidsförskjutningstillägg, säger Alex Weinfors, ordförande.


– Det kommer bli dyrare och svårare för arbetsgivaren att ändra arbetstiden för våra medlemmar när avtalet börjar gälla, säger Roger Patriksson, vice ordförande.

Avtalet i korthet:

Arbetsgivaren måste ha dialog med den enskilde innan turändring.

Vid ändring som sker efter veckobeskedet kommer alla ändringar över en timme generera tid ”minut för minut” till en ny arbetstidsbank.

Arbetstidsbanken ska i första hand användas till ledighet och plockas ut som hela lediga dagar. Kortare ledighet kan beviljas.

Som en del av arbetstidsbanken kommer en starkare skrivning kring när arbetsgivaren får neka ledighet med tid ur arbetstidsbanken. Syftet är att det ska bli enklare att få tid för återhämtning, och svårare att neka sådan ledighet.

Tiden kan på arbetstagarens begäran växlas mot pengar, men det gemensamma syftet är att stärka återhämtning.

Avtalet är gemensamt för hela SJ koncernen, och är uppsägningsbart för alla parter. Det betyder att om den centrala avtalsskrivningen prövas framöver kan det uppstå tolkningar som påverkar det lokala avtalet på sikt.

Avtalet börjar gälla den 1/5 och ersätter då skrivningarna kring tidsförskjutningstillägg i det lokala kollektivavtalet. 

Klubbstyrelsen kommer att kalla till medlemsmöten för möjlighet att ställa frågor kring det lokala schemaändringsavtalet, hur processen för att ta fram avtalet varit, vilka vinster vi som klubb ser med det lokala avtalet jämfört med det centrala och tidförskjutningstillägg m.m.

Under medlemsveckan vecka 22 kommer representanter ur styrelsen (ordförande och/eller vice ordförande plus platsombud) finnas på plats på respektive åkstation för medlemsmöte, möjlighet att prata om fackliga frågor i stort och schemaändringskorridoren i synnerhet. Möjlighet att träffa vår centrala ombudsman inom spårtrafik Sune Blomkvist kommer också att finnas i Falköping, Nässjö och Göteborg.

Har du frågor eller synpunkter redan nu? Mejla, ring eller sök upp ditt arbetsplatsombud!

Kategorier
Okategoriserade

Förtroendevalda 2024

Nu har årets årsmöte varit och val av styrelse, platsombud och turlisteombud är på plats. Du hittar din närmsta fackliga representant genom att klicka på respektive rubrik för styrelsen och lokalt förtroendevalda här ovan.

Vi vill särskilt lyfta fram våra nya styrelseledamöter Neda Almotahari (ombord G), Eva Langanger (förare G) och Louise Grimling (ombord F), samt våra nyaste turlisteombud Anton Persson (förare F) och Tomas Hedblom (ombord F).

Vi ser framemot ett nytt fackligt år – hör av er till oss med era frågor och åsikter!

Kategorier
Okategoriserade

Företrädesrätt 100% Göteborg

Här är aktuell information till dig som är tågvärd i Göteborg.

Om du lämnat in en blankett där du anmält företräde till högre anställningsomfattning, har du i dagarna fått ett mejl gällande en 100%-tjänst på personalplaneringen i Göteborg.

Mejlet har skickats ut till dig med anledning av den så kallade företrädesrätten. Efter påtryckningar från Seko gäller nu att deltidsanställda ska få möjlighet att åberopa företrädesrätten på hela arbetsplatsen.

Det betyder att arbetsgivaren enligt LAS måste kolla av med dig som anmält företräde, om du är intresserade av att åberopa företrädesrätten när det dyker upp en tjänst med högre anställningsomfattning. Oavsett om det är en ombordtjänst eller en tjänst på exv. planeringen.

Om du är intresserad av den aktuella tjänsten ska du först svara att du vill åberopa företrädesrätten och sedan söka tjänsten. Obs! Du behöver uppfylla kompetenskraven.

Är du inte är intresserad av tjänsten, så svarar du nej. Du står kvar på företrädeslistan och behöver inte fylla i en ny blankett för att vara aktuell för framtida 100%-tjänster.

Har du inte fyllt i en blankett och anmält intresse att åberopa företrädesrätten, men vill göra det nu så hittar du den här:

Anmälan företräde högre anställningsomfattning

Kategorier
Okategoriserade

Gällande schemaändringskorridoren

Imorgon den 1 mars skulle den s k schemaändringskorridoren från det centrala avtalet trätt i kraft. Schemaändringskorridoren är ett resultat av avtalsrörelsen 2023, och reglerar bland annat hur sena ändringar i schemat får ske samt ska kompenseras.

Som en del i förhandlingarna för att nå en lokal överenskommelse har klubben tillsammans med Seko SJ och Seko klubb Norrlandståg kommit överens med arbetsgivaren om att vänta med införandet av schemaändringskorridoren till 1 maj i år.

Anledningen till framskjutandet är de pågående förhandlingarna för att få till ett så starkt lokalt avtal som möjligt. Som en del av överenskommelsen kommer tidsförskjutningstilläggen att höjas med 50% från 1 mars till och med den 30 april.

Kategorier
Okategoriserade

Uppdaterad information gällande semesterskulder för partiellt tjänstlediga

För de av er som är partiellt tjänstlediga och drabbats av en semesterskuld efter 2023 års semestrar vill vi i klubben uppdatera kring vad som händer i frågan.


Efter samtal mellan Seko, lönekontoret och planeringen har arbetsgivaren beslutat att efterskänka de skulder som uppstått p g a felhantering i semesterutplaneringen under 2023. Det betyder att den delen av skulderna som skulle avräknats i februari inte kommer att dras från lön.
Vi vet att det fortfarande finns en del frågetecken framåt gällande antalet betalda semesterdagar för 2024, och vi kommer att återkomma med mer information kring det.

Har du frågor redan nu är du självklart välkommen att kontakta klubben påstyrelsen@sekovasttag.se

Kategorier
Okategoriserade

Missa inte! Anmälan till årsmöte 2024

Styrelsen välkomnar alla medlemmar till klubbens årsmöte 2024. Årsmötet hålls fredag den 23/2 kl. 18:00-20:00 i Göteborg.

Sista dag att anmäla sin medverkan är imorgon den 13/2.

Länk till anmälan och årsmöteshandlingar finns på mejl.

Kategorier
Okategoriserade

Viktig information till deltidstjänstlediga

Det har kommit till vår kännedom att arbetsgivaren har kontaktat partiellt tjänstlediga om att man har en semesterskuld efter 2023. Vi har börjat kartlägga hur många medlemmar som har drabbats, och på vilka sätt.

Är du partiellt tjänstledig och har drabbats av en semesterskuld behöver du höra av dig till oss i klubben omgående. Detta för att vi ska kunna kartlägga skulderna individ för individ med arbetsgivaren. Mejla till: styrelsen@sekovasttag.se

Det finns i dagsläget en del oklarheter kring hur semesterskulderna har beräknats och om skulderna stämmer, både från vårt perspektiv och från arbetsgivarens.

Kategorier
Okategoriserade

Nomineringar till årsmötet

Inför klubbens årsmöte i februari så önskar valberedningen att få in nomineringar till följande poster:

·     Kassör

·     Ledamot

·     Revisor

·     Revisorsersättare

Skicka din nominering till:

valberedning@sekovasttag.se

Kent.fritzo@sj.se

glenn.alsterberg@sj.se

erik.hermansson2@sj.se

christina.levinsson@sj.se

Kontakta valberedningen senast 26 januari 2024!

Hälsningar

SEKO Valberedningen

Kategorier
Okategoriserade

Scheman T24 / Inplacering

Årets schemaförhandlingar för T 24 är avklarade och vi som klubb är väldigt nöjda med utfallet. Vår arbetsgivare har varit lyhörd, vilket har varit viktigt för utfallet, men vi kan också konstatera att det gett resultat att vi som klubb legat på. Inte minst ett stort tack till alla ni medlemmar som dragit ett viktigt lass. Utan er hade vi inte nått dit vi gjorde.

Så vad är det vi gemensamt lyckats med inför T24?

Många medlemmar har under året efterfrågat mer komprimerad tjänst. Vi ser resultatet av det nu när komprimerad tjänstgöring finns på i stort sett alla åkstationer.

I Göteborg på förarsidan har vi en medlem som legat på för att få till en överliggningsgrupp. Det blir nu verklighet under T24, och schemasökningen visar att den är en av de populäraste grupperna vi någonsin sett.

Den största förändringen vi lyckats med är att vi äntligen fått till en utökning av 100% tjänster i Göteborg på ombordsidan. Det är något vi tillsammans kan vara väldigt stolta över, och ha i ryggen när vi fortsätter trycka på för heltid som norm.

En sak vi tar med oss till framtida schemaarbete är att vi i år sett många sökningar där personer enbart önskat en viss grupp och efter det bara sökt Vik. Det har lett till att personal tvingats in på grupper man inte sökt. Det blir ett viktigt arbete för oss att analysera varför man sökt på det sättet, och om det finns olika anledningar på olika depåer. Vi strävar efter att ingen ska tvingas in på ett schema man inte vill gå på men har också full förståelse att vår arbetsgivare måste göra på detta sätt när vissa grupper blir tomma. Under året kommer man anställa personal och vår ståndpunkt är då att personal som tvingats in på grupp ska få möjligheten att byta till skubb när det är möjligt.

De nya grupperna kommer börja gälla den 7 januari.

100% tjänster Göteborg

En enorm framgång i årets nyckelförhandling är som sagt att vi utökar 100% tjänsterna i Göteborg med 10 rader till T24. Det innebär att sju personer går från en sysselsättning från 85% till 100%. Det är första gången sen Västtågen startade 2010 som vi lyckas öka antalet anställda på 100 %.

Att 100%-tjänsterna för ombordpersonal i Göteborg ska bli fler har känts som en omöjlighet för många, och vi har kämpat i motvind i frågan i mer än tio år. Det är också därför vi är så glada och stolta att vi tillsammans lyckats.

Hur kommer det sig att vi tillslut lyckats öka antalet 100% tjänster?

Vi att vårt långsiktiga fackliga arbete gjort att vår arbetsgivare fått ett ökat förtroende för oss som motpart. Vi i klubben har varit hårda med att om inte fler 100% tjänster till T24 så kommer nyckel/schemaförhandlingarna att avslutas i oenighet. En viktig bakgrund till framgången är också att vi som klubb i år kunnat ta fram egna schemalösningar för att visa på att det var möjligt att skapa fler 100% tjänster.

Har vi nått målet?

Nej, vi har inte nått målet. Ett viktigt delmål är passerat – att vår arbetsgivare nu inser att vi kan ha 100% tjänster för ombordpersonal i Göteborg. Nu kommer arbetet för att säkerställa att så många som möjligt ska få 100 % tjänster. Vår ambition är att när vi söker scheman till T25 så ska vi ha ännu fler tjänster på 100%.

Vad ska jag som medlem göra om jag vill arbeta 100%?

Om du är deltidsanställd och vill ha en högre sysselsättningsgrad så ska du gå in på vår hemsida.

www.sekovasttag.se

Tryck på fliken ”dokument” och skriv ut blanketten ”Anmälan företräde högre anställningsomfattning”.

Fyll i blanketten och lämna den till din chef. Behåll en kopia av den av chefen signerade blanketten samt lämna en kopia till ditt Seko-ombud eller klubb.

Du kan också skriva ut blanketten ”Begäran om skriftliga skäl till deltidsanställning” där din arbetsgivare ska ge ett skäl varför just du inte kan få en högre sysselsättning. Lämna gärna även här till ditt Seko-ombud eller klubb.

Vi i klubben vill tacka er medlemmar och våra förtroendevalda för det viktiga arbete ni gör tillsammans med oss.

Kategorier
Okategoriserade

Höstmöte Seko Västtåg

Klubbstyrelsen inbjuder alla medlemmar i Seko Västtåg till höstmöte för att besluta om kommande års klubbavgift, aktivitetsplan och budget. Mötet hålls den 25/11 kl. 16:00-18:00.

Det finns möjlighet att delta både fysiskt och på distans via Teams. Fysiska möten kommer anordnas på följande platser:

Falköping: Hotell Falköping, Medborgarplatsen 1, Falköping. 

Göteborg: Centralstationen Konferens, Göteborg. Ingång vid First Hotel G.

Nässjö: Möteslokalen 

I samband med de fysiska mötena inbjuder klubben också till middag och umgänge efteråt.

Möteshandlingar skickas senast en vecka innan mötet till anmälda.

För att ett ärende ska tas upp på dagordningen ska det anmälas senast den 14/11 till sekovasttag@sj.se.

Mer information om hur du anmäler dig finns i mejlen.


Följande ärenden kommer behandlas: Medlemsavgift till klubben

Aktivitetsplan och budget för kommande verksamhetsår