Seko Väst info November

SEKO VÄSTINFO NOVEMBER 2016
Då börjar detta år lida mot sitt slut, och det största som är på gång just nu är förstås de nya turerna och stundande gruppsökningar. Detta och lite annat informerar vi om i detta månadsbrev.
INFORMATION FRÅN TURLISTANSVARIG
Tänkte berätta och förtydliga lite om hur arbetet kring våra turer och nycklar går till.
Inför T17 har vi som mål att inte godkänna några undantag på nycklarna, detta för att det varit oklarheter vad som har varit ett förhandlat undantag eller inte.
Det har också varit så det att det blivit fler undantag än vi varit överens om under sommarmånaderna, då vi går på skubben allihop, detta förvirrar för alla inblandade.
Vi tänker heller inte vara med i år att göra några nycklar som vi tidigare varit.
Enkelt förklarat så får vi ett förslag från våra turlistkonstruktörer, dessa läggs sedan ut på borden i orderrum/rastlokaler så alla får granska och komma med åsikter, får vi inte in några åsikter antar vi att det känns ok med det som presenteras.
Sedan förhandlas de.
Vi har också strukturerat upp vårt arbete krig turerna, d.v.s. att våra lokala turlistombud granskar turer och nycklar, sedan är det jag och Stisse som förhandlar dessa med arbetsgivaren.
Har ni frågor och funderingar gällande turer vi redan jobbar på ska dessa i första hand tas med arbetsgivaren och därefter med turlistombuden, är det dessutom så att ni anser att turen påverkar arbetsmiljön, då ska ni även prata även skyddsombuden. Fackförbunden ritar inga turer och kan heller inte rätta till felen i turerna.
Den 10 nov (d.v.s idag i skrivande stund) förhandlas de förslag vi fått på turer inför T17.
Nycklarna förhandlas den 24/11 (utom Falköpings omb/lkf som förhandlas 28/11 p.g.a. trafiklägesändringar)
Inplaceringen kommer att ske 6-7/12
Nycklarna börjar att gälla 8/1-17
Kom också ihåg att var och en är sitt egen turlisteombud!
/Erica Nordström, turlistansvarig SEKO västtåg Hemsidan www.sekovasttag.se är uppdaterad med aktuella namn på alla turlisteombud vid respektive åkstation. Där hittar du också den aktuella styrelsen. MEDLEMSMÖTET I UDDEVALLA 25/10 Tack till er som kom till detta möte, där vi informerade och diskuterade ungefär samma saker som tas upp i detta månadsbrev. Dessutom valde vi in två nya ledamöter till våra vakanta platser i styrelsen. Välkomna Sven Ove Löf (G) och Magnus Jonsson (F)! KOLLEKTIVAVTAL I POCKETFORMAT Nu har många av er fått ett kollektivavtal i pocketformat i era fack. Det gick åt fler än vi trodde, så mer är på ingång. Ingen kan förstås hela avtalet utantill, men det är viktigt att ha lite koll på våra regler, det är inte bara arbetsgivarens ansvar. Kollektivavtalet i sin helhet
finns bland ”dokument” på vår hemsida, men det lilla räcker långt som lathund för de flesta frågor som kan dyka upp. SÄG IFRÅN! Om du motvilligt blir ombedd eller förutsätts jobba över din tur eller din rast, våga säg nej! Har du gått med på det kan det bli svårt för oss att tvista i efterhand. Ibland kan det ge snabbare och i slutänden bättre konsekvenser att ”ställa till det” lite i stället för att säga ”okej” och sedan skriva rapport i efterhand. Om t.ex. en tur är alldeles för tight ritad så att det sällan håller, kommer det att märkas mycket tydligare, bli mer kännbart för arbetsgivaren, om flera säger ”nej, nu får ni skicka en reserv eller låta tåget stå, för jag vill ha min rast/avsluta min tur i tid”. OPSL kan i det läget förstås ändå beordra dig, men då bör du kräva att få det skriftligt att det är en beordran. Sen är vi alla olika och där måste vi respektera varandra. Många tycker det är svårt att säga nej i skarpt läge, det är också helt naturligt. Men vi bör som sagt vara medvetna om konsekvenserna. MBL På senaste MBL(”Medbestämmandelagen”)-mötet fick vi en hel del information från arbetsgivaren: Nya IVU, planeringsverktyget, kommer vid T18 när det gamla systemet går i graven. Det verkar lovande. Det blir ett sammanhållet system i stället för flera olika, så att exempelvis vid ändring i operativt skede så sker den på en gång i hela systemet. Övertid skulle kunna attesteras direkt. Nytt anställningsavtal kommer för förare som nyanställs, där det är inskrivet att de kan få köra både åt SJab och Götalandståg, men med vårt avtal. Bara viktigaste utbildningarna kommer att genomföras under hösten. Plattor och telefoner som behöver lagas ska i normalfallet gå via närservice. Vi kan ta dem till servicecenter, men bara om vi själva vill göra det. Det är fortfarande uniform och förarkort som gäller vid utbildning på annan ort, och det är Västtrafik som sätter sig på tvären. Samtal fortsätter och arbetsgivaren säger att de också vill ha en bra lösning. Arbetsgivaren tycker att vi själva ska hålla koll på schemat och säga till om vi jobbar för sent dagen innan utbildningsdag, så att vi får vår nattvila även när vi har lång restid. Det ska komma en ny policy gällande besked om ströledigheter, då det ju varit problem med att vi fått sena besked trots att vi sökt i god tid. Vi har fortfarande flera andra frågor som hänger kvar, då arbetsgivaren vid senaste mötet inte hade alla personer på plats för att svara. Nästa MBL blir 7/12. Har du något du vill att vi tar upp kan du maila mig helena.jaderberg@sj.se, gärna minst någon vecka innan så att vi kan sammanställa och skicka in frågorna i förväg. KINNEKULLE En sak vi litegrann missat är att hälsa alla Kinnekulle-sekoiter välkomna i vår klubb! På senaste styrelsemötet hade vi Lise-Lotte med som berättade om åkstationerna i Lidköping och Mariestad. Det är ganska olika sätt att jobba på, och i nuläget har Kinnekulle en egen bilaga till kollektivavtalet och egna rutiner för gruppsökningar på både gott och ont. Vi
hoppas kunna lära av varandra, och behöver fler fackligt engagerade i Kinnekulle, så hojta om du är sugen! Vi siktar på att ha ett medlemsmöte i Kinnekulle någon gång efter årsskiftet, återkommer om det. BUDGETMÖTE I GBG ONS 30/11
Kl.9-12 i Brännö på plan2 Göteborgsdepån Detta medlemsmöte rör först och främst vår budget för kommande år, men utrymme finns också för andra frågor. Vi kommer bl.a. att ta upp om ev. höjning av medlemsavgiften i samband med bildandet av branschorganisation, och ifall vi ska ha suppleanter i stället för ersättare i styrelsen. Alla nya och gamla medlemmar är varmt välkomna! Kallelse har redan skickats separat i ett tidigare mail och vi kommer att påminna igen när det närmar sig. STUDIECIRKLAR OCH UTBILDNING Två studiecirklar för medlemmar har hållits i Göteborg. Om du har missat och vill vara med så kommer det fler tillfällen framöver! Vår studieansvarig Jessica Sander väntar också på att nästa års studieprogram med övriga utbildningar ska dyka upp. Det är kul att gå kurser och du har rätt att få ledigt med ersättning, så fundera på om du är sugen att gå på nånting nästa år, och snacka med Jessica.
ANDRA AKTIVITETER PÅ GÅNG
Vi beklagar att det inte varit prioriterat för oss att styra upp ”nöjesaktiviteter” under hösten, men vi har planer och det kommer!