Kategorier
Allmänt

Påminnelse: sök FP-dagar innan 31 maj

Enligt gällande avtal om hantering av FP-dagar (se nedan) ska ledighetsansökan på Xpider lämnats in senast 31 maj för att ha möjlighet att påverka placeringen av fridagar under hösten. Lämnar man inte in önskemål kommer FP-dagarna läggas ut av planeringen, i första hand där de har legat på nycklarna under våren. Detta gäller för alla som arbetar sin fulla tjänstgöringsgrad, med undantag för grupp 711 (nattgrupp) och 8/6-grupperna.

För personal som arbetar intermittent/koncentrerad deltid (dvs med %-dagar, t.ex. vid föräldraledighet eller motsvarande) kommer dagarna läggas ut av planeringen.

Kategorier
Arbetsmiljö

Nominera till skyddsombud!

Vi behöver fler skyddsombud i Göteborg, både förare och ombord, samt ett skyddsombud för tågvärdar i Uddevalla. Som skyddsombud företräder du dina arbetskamrater i arbetsmiljöfrågor, arbetar för en bra arbetsmiljö och bevakar att det finns skydd mot ohälsa och olycksfall i arbetet. Vill du veta mer om uppdraget, prata med en facklig företrädare eller ett skyddsombud.

Seko uppmanar nu våra medlemmar att inkomma med nomineringar. Fråga en kollega du har förtroende för och som du vill företräder dig!

Tänk på att den du nominerar ska vara medlem i Seko och ha tackat ja.

Nomineringsstopp är fredag 29/5. Fyll i blanketten nedan och skicka in eller lämna i vår brevlåda i Göteborg.

Kategorier
Arbetsmiljö

Skyddsombudsstopp på Västtågen

SKYDDSOMBUDSSTOPP FRÅN OCH MED 2020-05-06 KL 09.00

Skyddsorganisationen gjorde den 9 april en riskanalys med anledning av smittrisk Coronavirus och Covid-19 med fokus på tågvärdar tillsammans med arbetsgivaren. Där framkom ett antal höga och allvarliga risker som måste åtgärdas för att tågvärdar ska kunna arbeta säkert ombord.

Vi har tillsammans med arbetsgivaren försökt få fram en bra och säker arbetsrutin, främst gäller det att spärra platser på tåget för att skapa ett större säkerhetsavstånd mellan tågvärd och kund.

Skyddsorganisationen har lämnat in ett förslag med spärrade platser till arbetsgivaren och ställt ett krav på att alla tåg i SJ Götalandstågs område skall ha uppmärkta spärrade platser senast 2020-05-06 kl.09.00.

Om tåget inte har spärrade platser vid utsatt tid så träder skyddsombudsstoppet i kraft vilket då innebär att:

  • Tågvärden får inte gå/röra sig i tåget, utan får endast uppehålla sig vid bakersta dörrparet för avgångsprocedur och sedan vistas i bakhytt. Biljettmaskiner får ställas in före resenärer kliver ombord och efter att de klivit av tåget.

Var extra noga med att göra tydliga utrop. Det är av stor vikt att resenärer vet var de kan få tag i tågvärden vid akuta situationer. Ha gärna om möjligt hyttdörr öppen när du vistas i bakhytten.

Observera att detta är ett skyddsombudsstopp och måste följas.

Har du några frågor kontakta gärna något av dina skyddsombud.

Med vänliga hälsningar

Skyddsorganisationen SJ Götalandståg

Kategorier
Avtalsrörelse

Avtalsnytt #5: Prolongering klar!

Kategorier
Allmänt

Angående inhyrning från SJ AB

Seko Västtåg har förhandlat gällande inhyrning av åkandepersonal från SJ AB.

Vårt krav var att inhyrd personal inte ska arbeta till sämre löner och villkor än de vi normalt har i SJ Götalandståg. Förhandlingarna avslutades i oenighet. Seko har begärt central förhandling i frågan.

Vi hänvisar till arbetsgivaren för övriga frågor gällande detta. Vi välkomnar givetvis våra kollegor från SJ AB och hoppas på en lösning i tvistefrågorna.

Kategorier
Avtalsrörelse

Förhandlingsdelegationen informerar: Avtalsnytt #4

Coronaviruset har lamslagit hela världen och nu är det fokus på att rädda jobben 0ch begränsa smittspridningen i samhället. Fack och arbetsgivare inom industrin insåg allvaret och beslöt att prolongera (förlänga) sitt avtal med sju månader, till den 31 oktober i år.

Ett klokt beslut under rådande omständigheter.

Under två veckor har vi försökt teckna en motsvarande uppgörelse med Almega Tågföretagen, utan framgång. Vi vill att det centrala avtalet och samtliga lokala avtal förlängs till hösten. Särskilt viktigt är avtalen för Krösatåg och Pågatåg. Enligt uppgörelsen i avtalsrörelsen 2017 löper bundenhet till dessa avtal ut den 30 april 2020.

Seko vill att de lokala och de centrala avtalen fortsätter att löpa parallellt, precis som idag. Almega har avvisat detta förslag.

Almega föreslår att de lokala avtalen löper ut 30 april medan det centrala avtalet fortsätter att gälla i sju månader till. De lokala villkoren skulle enligt Almegas förslag försvinna helt och hållet. Från Sekos sida är detta en oacceptabel lösning.

Samhället befinner sig i kris, människors liv står bokstavligt talat på spel och ekonomin är hotad. Vi vill kunna lägga 100 % fokus på att parera effekterna av Coronapandemin. Vi vill hjälpa våra medlemmar och arbetsgivarna igenom krisen. Sverige behöver tågbranschen. Därför vill Seko förlänga avtalen rakt upp och ner. Alla olösta frågor får förbli olösta till i höst när vi tar tag i dem igen.

Att Almega i stället för att vara lösningsorienterade under dessa tider med stor oro agerar som de gör är både chockerande och provocerande. Nu tvingas vi istället lägga både kraft och energi på att lösa ett problem som inte ens borde dykt upp. Det är frustrerande. Vi återkommer med mer information så snart vi vet mer.

Till dess, håll huvudet högt och känn stolthet i det faktum att utan Sekos medlemmar stannar Sverige. Vi kommer att greja det här, tillsammans! Hjälp oss att bli ännu starkare genom att rekrytera en kollega redan idag. Skicka ett sms med ordet Seko och kollegans namn och mobilnummer till 71350 så ringer vi upp och hjälper personen att gå med.

Tillsammans är vi starka!

Hälsningar
/Förhandlingsdelegationen för Seko Spårtrafik

Kategorier
Arbetsmiljö

Skyddsombuden på Västtåg begär arbetsmiljöåtgärder

Huvudskyddsombudet på SJ Götalandståg har vänt sig till Arbetsmiljöverket med en begäran om arbetsmiljöåtgärd (6.6a). Begäran har skickats till arbetsgivaren som valt att inte gå skyddsombudet till mötes och genomföra de föreslagna åtgärderna. Den skickas nu vidare till Arbetsmiljöverket som får ta ställning i frågan.

Här följer texten i sin helhet:

Begäran till Arbetsmiljöverket enligt 6 kap 6a om föreläggande eller förbud

Bakgrund:
I och med den senaste situationen kring Covid-19 (Corona-viruset) finns det en stor oro bland tågvärdar och lokförare gällande spridning av viruset på våra tåg. För medarbetare som tillhör en riskgrupp finns det dessutom en risk att exponering för smittan kan leda till mycket allvarliga konsekvenser för liv och hälsa.

Begäran:
Arbetsgivaren bör omedelbart kartlägga vilka medarbetare som tillhör en riskgrupp och göra individuella riskbedömningar för dessa medarbetare. Utifrån resultatet av dessa riskbedömningar bör arbetet anpassas så att arbetsmiljön säkras för dessa personer.
Personer i riskgrupp kan vara de som har:

  • Kronisk hjärt- eller lungsjukdom
  • Är över 65 år

Skyddsombuden arbetar vidare med frågan om allmänna rutiner kring biljettvisering.

Kategorier
Allmänt

Uppdatering gällande personalsituationen

Seko och övriga fackförbund har för tillfället regelbundna avstämningsmöten med arbetsgivaren om situationen i verksamheten. Sjukskrivningsnivån ligger för närvarande runt 15%.

Arbetsgivaren har informerat om att rutinerna för delgivning av tjänst kommer ändras. Man bedömer att vecko- och månadsbesked kommer vara högst preliminära i läget som nu råder och att man från korttidens sida inte kommer kunna informera personligen vid ändringar som understiger två timmar. Ändringarna meddelas istället i TrAppen. Kontrollera alltså gärna din tur nästkommande dag innan du går hem. I denna situation krävs ömsesidig flexibilitet och förståelse vilket vi från Sekos sida är införstådda med. Önskvärt för alla är såklart att man kan hålla sig så nära ursprungligt schema som möjligt.

Trafikreduceringar kan komma att ske utifrån personalsituationen och dialog sker med Västtrafik om detta.

Vi vill också tipsa om bra information om arbetslivet och Corona som finns på Sekos hemsida här.

Kategorier
Arbetsmiljö Avtal och regler

Seko Västtåg säger nej till avsteg från arbetstidsreglerna

SJ Götalandståg har med anledning av det ansträngda personalläget till följd av situationen med Coronaviruset föreslagit att det tillfälligt ska göras generella avsteg från flera av arbetstidsreglerna i kollektivavtalet.

Seko Västtåg säger bestämt nej till detta. Att säga att arbetstidsregler i avtalet inte gäller under en period som vi idag inte vet hur länge den kommer vara är inte aktuellt för oss.

Vi ser dessutom att det redan finns bestämmelser om övertid i både kollektivavtalet och arbetstidslagen just för att oförutsedda händelser ska kunna hanteras i verksamheten. För detta finns också regler vad gäller övertidsersättning, maximalt övertidsuttag eller möjlighet för skyddsombuden och facket att kontrollera och lyfta frågor till t.ex. arbetsmiljöverket.

Kallar arbetsgivaren till förhandling och presenterar ett konkret förhandlingsunderlag, vilket man inte gjort, kommer vi naturligtvis ställa upp till förhandling och ta ställning till det som presenteras då.

Vi har givetvis full respekt för att detta är en ovanlig och besvärlig situation men vårt uppdrag även i ovanliga och besvärliga situationer är att se till vad som är det bästa för våra medlemmar.

Tyvärr får vi konstatera att Seko är det enda fackförbundet på SJ Götalandståg som gör detta ställningstagande.

Kategorier
Allmänt Arbetsmiljö

Info om Corona

Vi förstår att det är en stor oro bland våra medlemmar gällande Covid-19 (coronaviruset). Alla skyddsombud arbetar intensivt med att se över arbetsrutiner och har kommit med konkreta förslag till arbetsgivaren om hur man kan anpassa dessa. Det har även kommit ut ett extra informationsbrev från skyddsombuden till alla anställda.

Seko vill se kraftigare åtgärder både som personalansvar men också som ett ansvar mot samhället, dels för att undvika smittspridning men också för att vi själva ska hålla oss friska och kunna upprätthålla kollektivtrafiken. Vi vill att tågvärdar och förare rör sig i resandeutrymmet så lite som möjligt som en tillfällig arbetsrutin. Vi tycker att de instruktioner som hittills kommit ut är otillräckliga. Skyddet har begärt ytterligare åtgärder och kräver också att man gör en kartläggning av vilka anställda som finns i riskgrupp för att därefter göra individuella riskbedömningar och åtgärder. Svar på detta har begärts senast på fredag 20 mars.

Seko har centralt för spårtrafik tecknat avtal som möjliggör korttidsarbete enligt regeringens nya förslag. I korthet innebär det att man efter lokal överenskommelse kan permittera personal med lägre kostnad för arbetsgivaren och att arbetstagaren behåller 90% av lönen. Vi ser inte i nuläget att det är aktuellt i vår verksamhet utan läget med mycket sjukskrivningar och VAB är sådant att vi snarare kan räkna med att det kommer förekomma mycket övertid och förändringar i turer och scheman. Tänk på att det är minst lika viktigt som vanligt att ha raster och pauser i arbetet och att arbeta både arbetsmiljömässigt och trafiksäkerhetsmässigt hållbart.

Vi hoppas att alla har förståelse för att detta är en exceptionell situation och att vi alla måste ta ansvar för att hantera det på bästa sätt.

Vad gäller den fackliga verksamheten har Sekos förbundsledning beslutat att alla möten som inte är nödvändiga ska ställas in. Konsekvensen för oss blir bl.a. att vi inte planerar några medlemsmöten tills vidare. Medlemsveckan vecka 19 är även den inställd. Gällande den pågående avtalsrörelsen finns inga besked i nuläget men vi kan inte utesluta att även den påverkas.

Vi finns tillgängliga på ordinarie kontaktvägar och expeditionen planeras vara öppen som vanligt på torsdagar.